مقاله

طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی درس «رویکرد زیبایی‌شناسانه به تدریس» در تربیت‌معلم

در فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران منتشر شد.

در ادامه می‌توانید فایل اصل این مقاله را دریافت نمایید.

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

۱ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی،‌وزارت آموزش و پرورش

۲ استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت‌مدرس

۳ گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

۴ دانشیار گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی

چکیده

این مقاله با هدف طراحی برنامه درسی “رویکرد زیبایی‌شناسانه به تدریس در تربیت‌معلم” با روش کیفی انجام شد. در این رویکرد معلم با الهام از عالم هنر به تدریس می‌پردازد، بدین‌معنا که همچون هنرمندان به ابعاد و ظرایف کار خود می‌اندیشد و تصمیمات متناسب با موقعیت اتخاذ می‌کند. در خصوص ویژگی‌های برنامه درسی با رویکرد زیبایی‌شناسانه، پژوهشگر به بررسی و مطالعه منابع مکتوب تخصصی داخلی و خارجی در ارتباط با موضوع به تبیین صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه تدریس در پارادایم زیبایی‌شناسانه پرداخت. برای شناسایی و طراحی عناصر برنامه از چهارچوب طراحی برنامه درسی مربوط به دانشگاه فرهنگیان همراه با تغییراتی استفاده شد. برنامه درسی طراحی‌شده از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و ۱۲ نفر از صاحب‌نظران و ۱۰ نفر از دانشجویان اعتباربخشی شد. یافته‌ها نشان دادند که معلم برای برخورداری از شایستگی‌هایی با رویکرد زیبایی‌شناسانه، کیفیت را در بالاترین مرتبه تعقیب می‌کند. یافته‌ها هم‌چنین حکایت از تأیید دیدگاه‌های گروه‌های نمونه پژوهش در خصوص برنامه درسی مورد نظر داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Validating an “Aesthetic Approach to Teaching” Course for Teacher Education Program

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sadat Mirarefin ۱
  • Mahmoud Mehrmohammadi ۲
  • Majid Ali Asgari ۳
  • Gholamreza Haji’hossein’nejad ۴
۱ Organization for research and educational planing
۲ prof. in Curriculum Development; University of Tarbiat Modarres
۳ Curriculum studies department, faculty of psychology and educational science, kharazmi university, Tehran, Iran
۴ Associate prof. in Planning and training; University of Kharazmi

چکیده [English]

This study aims to design a curriculum for a course entitled “Aesthetic Approach to Teaching” for teacher education program. Aesthetic approach is believed to be the kind of teaching which is inspired by what is characteristic of the arts. The researcher systematically searched and reviewed relevant literature. To organize the findings within a curriculum framework, the blueprint for developing curriculum employed in teacher education university was used with certain changes and manipulations as necessary. The curriculum designed through semi-structured interviews was validated by 12 university experts and 10 students. The findings showed that the teachers pursue quality at the highest level in order to acquire the competencies of the aesthetic approach. The findings also confirmed the viewpoints of the sample groups regarding the curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetic approach
  • Teaching competencies
  • teacher as an artist
  • artistic teaching

دریافت اصل مقاله: طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی درس «رویکرد زیبایی‌شناسانه به تدریس» در تربیت‌معلم

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *