با نام خدا
نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰
به مناسبت رونمائی از سند ملی آموزش ۲۰۳۰
تهران ، ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۵
سخنرانی در میزگرد تربیت معلم
ادعای اصلی:
جایگاه ضعیف معلم و تربیت معلم در سند آموزش ۲۰۳۰… فقط در حد یکی از سه ابزار اجرایی ابزار اهداف ۷ گانه SDG4 دیده شده اس.!!!
البته به یک معنا یک ابزار اجرایی هم است. اما…..
دو ابزار اجرایی دیگر: محیط فیزیکی آموزش امن و برخوردار از امکانات لازم برای گروه های مختلف، افزایش قابل توجه بورسیه برای کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در رشته های مرتبط با تعلیم و تربیت.
و بالاخره ابزار اجرایی سوم، افزایش قابل توجه معلمان واجد شرایط از جمله از طریق تقویت تعاملات و همکاری های بین المللی در خدمت تربیت معلم برای کشورهای در حال توسعه.
… اما تقلیل بحث معلم در این سطح یک کج سلیقگی تام و تمام است. باید در متن هر یک از اهداف ۷ گانه مورد توجه و تاکید سند ۲۰۳۰ قرار می گرفت…. همانطور که همگان تایید می کنند که SDG4 بدلیل نقش تحولی تعلیم و تربیت، نقش محوری در تحقق اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار بر عهده دارد.
کارگروه جهانی معلم یونسکو و بروز حساسیت بجا در این زمینه:
…. یک ائتلاف (داوطلبانه) جهانی که با قصد پرداختن به مساله teacher gap در تعقیب اهداف EFA از سال۲۰۰۸ بر مبنای اعلامیه اسلو (Oslow decleration) تشکیل شد.
۹۷کشور، سازمان ملی و بین المللی دولتی و غیر دولتی یا انجمن عضویت دارند که از ایران یا نماینده ای از ایران خبری نیست…. کمیسیون ملی باید در این جهت اقدام نماید، دانشگاه فرهنگیان. بویژه بدلیل اینکه میزبان کرسی یونسکو در زمینه معلم بمثابه یادگیرنده مادام العمر هم هست، می تواند کاندیدای طبیعی عضویت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران باشد.
دور جدید تحرکات آغاز شده…. نخستین تحرک کارگروه پس از انتشار سند ۲۰۳۰:… اجلاس مکزیک، به دعوت کارگروه جهانی معلم یونسکو، تشکیل هشتمین فوروم های سالانه گفتگوی سیاستگذارانه بین المللی درباره معلم و تربیت معلم:
Teachers for Education 2030: Mexico declaration
۸th international policy Dialogue forum- International Task Force on Teachers
Theme:
Implementation of the Teacher Target in the SDGs and education 2030
۱۲ – ۱۶ March 2016
…بیانیه مکزیک داشتن معلم با کفایت و با انگیزه را پیش نیاز مطلق تحقق اهداف ارمانگرایانه SDG4 معرفی می کند که حقیقتا هم این چنین است و من امیدوارم در سند آموزش ۲۰۳۰ هم ایران این واقعیت به شکل بارز و برجسته ای قابل مشاهده و ردیابی باشد.
… تحرک بعدی، فوروم نهم… نهمین فوروم هم در فاصله ۳ تا ۶ دسامبر ۲۰۱۶ در کامبوج برگزار شده است (به فاصله کمتر از ۹ ماه!!!)… تم آن teacher motivation در نظر گرفته شده که در سند Incheon مورد تاکید بوده است.
Teacher motivation:
What do we know and what do we need to achieve the education 2030 agenda
… ۴ تم فرعی دارد که همراه با پردازش ایرانی موضوعات مربوط به بافت ایران ارایه می شوند:
۱) motivation and teacher education
…امکان جذب دانشجو معلم با استعداد برتر، حذف عوامل جذب بی انگیزه ها یا جذب با استعدادهایی که شایبه انگیزه هایی غیر از انگیزه درونی / حرفه ای در آن وجود دارد.
۲) teacher motivation and teacher’s working conditions ( at school level)
…امکانات و اسباب و تجهیزات مورد نیاز عمل حرفه ای اعم از فیزیکی یا مجازی، جو روانی و حمایتی مدیریت آموزشگاه، مساله نومعلمان یا معلمان تازه کار، حقوق و مزایا بویژه عدم احساس تبعیض سیستماتیک، حتی توصیه به تبعیض مثبت
۳) education governance and teacher motivation
موضوع تمرکز زدایی و اعطای منزلت حرفه ای درون سیستمی به معلم
۴) teachers and learners profiles and teacher motivation
ایجاد انگیزه برای خدمت در مناطق محروم و ارایه خدمات آمورشی به گزوه های اقلیت ( مانند کودکان با نیارهای ویژه) و آموزش های فنی و حرفه ای، ، رتبه بندی معلمان( سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد) ، تدارک سازوکار های توسعه حرفه ای و یادگیری مادامالعمر، اهتمام به سنجش صلاحیت حرفه ای
… بدین ترتیب تم “انگیزه” را می توان یک تم قوی، مولد و فراگیر دانست که تقریبا همه چالش های معلمی را می توان بعنوان مفاهیم اقماری آن بحساب آورد… مفهومی که مانند نخ تسبیح موضوعات مختلف را بهم متصل می سازد.
_______________________________
نکته پایانی:
بسط مفهومی دستور کار درکارگروه تربیت معلم که مسئولیت آن با من بود … “تربیت معلم با کیفیت در حد کفایت” را دستور کار خود دانستیم….. ما در کارگروه تربیت معلم این تم را در کانون توجه قرار دادیم…. که همسو با بیانی مکزیک و کامبوج است( بدون آنکه از تشکیل نشست های جدید این کارگروه بین المللی در مکزیک و کامبوج اطلاع داشته باشیم) و می توانند جایگاه معلم را در سند ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران در سطحی که باید شو شاید ارتقاء بخشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.