Ideology and Curriculum (Apple,2019)

  • ایدئولوژی از منظر جامعه شناسی و علوم سیاسی
  • ایدئولوژی در کانتکست تعلیم و تربیت
  • گفتمان انتقادی
  • آموزش لیبرال
  • لزوم مواجهه نواندیشانه با گفتمان انتقادی غرب
  • نظام آموزشی در خدمت بازتولید مناسبات نظام سلطه
  • دانش رسمی گزینش شده
  • برنامه درسی پنهان و مناسبات حاکم بر مدرسه
  • برچسب‌زنی های دانش تربیتی نسبت به دانش آموزان
  • مفهوم ایدئولوژی به چه معناست؟
  • آیا مفهوم ایدئولوژی می تواند در جوامع مختلف، متفاوت باشد؟
  • نسبت مفهوم ایدئولوژی با مفاهیم مشابه چیست؟
  • آیا برنامه درسی می تواند بدون ایدئولوژی باشد؟

سخنان دکتر محمود مهرمحمدی، استاد مطالعات برنامه درسی دانشگاه تربیت مدرس:

سخنان دکتر نعمت‌الله فاضلی، دانشیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: 

سخنان دکتر علی لطیفی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

سخنان دکتر علیرضا صادقی، استادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی:

استفاده از مباحث مطرح‌شده در این بخش با ذکر منبع آزاد است.

۲ پاسخ
  1. مسلم قنبری
    مسلم قنبری گفته:

    سلام خدا قوت خدمت اساتید محترم
    از مطالب شما استفاده کردم
    من از دکتر فاضلی سوالی دارم آیا ایدئولوژی باید تابع هژمونی باشد یا برعکس
    آیا ایدئولوژی همیشه بعد منفی دارد به نظرم بستگی به نوع جهانبینی دارد

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی
      پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی گفته:

      سلام.
      ایدئولوژی به معنایی که در جامعه‌شناسی و علوم سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد بار منفی دارد. کاربرد آن در تعلیم و تربیت ضرورتا این‌گونه نیست. به مباحث کانال ریکز در این زمینه مراجعه کنید.
      با تشکر از دیدگاه شما

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *