دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین با حضور دکتر محمود مهرمحمدی برگزار شد.
برگزارکننده: مجتمع آموزشی کارآفرینی اندیشه – ساعت برگزاری رویداد ۸:۴۵ الی ۱۶:۳۰
مکان: اتاق بازرگانی اصفهان (میدان فیض – ابتدای خیابان آپادانا اول)
سین برنامه:
متن سخنرانی دکتر محمود مهرمحمدی در این رویداد به شرح زیر است:
با نام خدا
مدرسه کارافرین : جستجوی چیستی در تربیت فناورانه و چگونگی در تفکر طراحی
مدرسه در عصر جدید باید کارکرد کارآفرینی را در کانون توجه داشته باشد تا به نهادی غیر اجتماعی و در صورت استمرار این وضعیت ضد اجتماعی تبدیل نشود. سرنوشت چنین نهادهایی چیزی جز حذف از ساحت جامعه و اضمحلال نیست.
مدرسه را باید از جمله با فعال کردن ظرفیت پرورش “خرد تکنولوژیک” یا اهتمام به “سواد تکنولوژیک” از وضعیت نیمه جان کنونی نجات داد و به آن حیات دوباره بخشید.
البته با توجه به پاره ای تبعات تخریب گر فناوری بویژه در عرصه صنعت تسلیحات، تربیت فناورانه حتما باید به بعد “اخلاق فناوری” عنایت ویژه داشته باشد تا حقیقتا دستاوردهای فناورانه سبب ارتقاء کیفیت زیست انسانی بوده و منافع عموم انسان ها(نسل حاضر و حتی نسل های بعد) را تامین و تضمین نماید. بقول نیل پستمن در تعلیم و تربیت از فناوری خدا و معبود نباید ساخت. تکنولوژی را در مقام مخدوم نشاندن می تواند فاجعه به بار آورد( انسانی، زیست محیطی، …) که در تاریخ معاصر شاهد نمونه های آن بوده ایم. پس به بیان دقیق تر “اقبال ملازم با اخلاق به مقوله فناوری” است که عنصر مغفول در برنامه درسی مدارس( ابتدایی و متوسطه) و تعلیم و تربیت است. درک و التزام به این معنا که انجام هرکاری که مقدور است، ضرورتا ماذون نیست.
بحث شامل عناوین ذیل است:
- تربیت علمی تربیت فناورانه نیست.
- تربیت فناورانه عنصر غایب یا برنامه درسی مغفول است
- خرد فناورانه یا معطوف به “فناوری نرم”( پیش نیاز و اساس “فناوری سخت” هم محسوب می شود)
- تفکر طراحی” را می توان بعنوان یک رویکرد روزآمد در دستیابی به خرد فناورانه مورد توجه قرار داد
در پایان کلیپ های حاوی نمونه های کاربرد عملی تفکر طراحی با حاضران به اشتراک گذاشته می شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.