با نام خدا

سخنرانی در گروپ انشاء و نویسندگی

انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

۱۲ بهمن ۱۳۹۴- دانشگاه فرهنگیان

نوشتن، ابزار بالندگی حرفه ای مهجور و مغفول


 پیش فرض
توسعه حرفه ای معلمان بدست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد…. هر کس این پیش فرض را باورنداشته باشد نباید به ادامه این بحث توجه کند… راه از اینجا جدا می شود…. معلمی بدون عاملیت در این عرصه معنا ندارد… به دیگر سخن معلم فقط نمی تواند مصرف کننده تولیدات دیگران در زمینه دانش حرفه ای باشد…  “توسعه حرفه ای درون زا” باید به مرام و کیش معلمان این مرز و بوم  بدل شود….چنین ادراکی باید غالب شود.
… به بیان دیگر، معلم در این عاملیت “بعد اخلاقی” حرفه معلمی را به نمایش می گذارد… از باب رفع تکلیف به مساله تربیت نمی اندیشد، بلکه در این اندیشه است که خوب ترین و مرغوب ترین جلوه “خویشتن خود” در جهت رشد و شکوفایی دانش آموزان را اشکار سازد…  التزام به بنیادهای اخلاقی که در همه حرفه ها مطمح نظر است، اما در کنش معلمی مورد انتظار جدی تر است.
… پس ما در تربیت معلم با نوشتن بعنوان یک شایستگی حرفه ای (تخصصی) و در خدمت توسعه حرفه ای سروکار داریم، نه یک شایستگی عمومی
_____________
… نوشتن ، یکی از ابزارهای توسعه و بالندگی حرفه ای است،… فیلم، تاتر یا ایفای نقش و چه بسا قالب های دیگری…  قالب های دیگر بازنمایی تاملی تجربه زیسته متعددند
… آیا قالب نوشتن / روایت نسبت به سایر قالب ها مرجح است؟؟؟ گرچه یاسخ قطعی نمی توان داد و نیاز به تامل دارد. اما حتما از ظرفیت ابزار های دیگر نباید غافل یود
____________
….. نوشتن به معنای مورد نظر ما،  همان نوشتن تاملی، نماد یک سبک در حرفه ای گری یا سبک زیستن یک عنصر حرفه ای  است… اعم از معلمی است. در اینجا مقصود معلمی است که فکر کردن با ( از طریق) نوشتن ملکه حیات حرفه ای شده است.
نوشتن بستر تفکر، خلق ایده و اندیشه است
نوشتن بستر کشف معانی مستتر در تجربه، با شگفتی و سورپرایز می تواند همراه باشد…. تجربیات را بنویسید تا برخی معانی یا فهم هایی که فکرش را هم نمی کردید از دل تجربه زیسته شما متولد شوند.
 ینابراین نوشتن ارزش افزوده معنایی دارد ؛ یا بوسیله آن بخش های ناشناخته و عمیقا فهم نشده تجربه زیسته به تور شناخت درمی آید و در آیینه نوشته بازتاب یابد.( مسیر دست یابی به “دانش حرفه ای عملی” از نوع  محلی” یا “شخصی” )

… نوشتن،“گفتگوی معلم با خویشتن” است از پس یک قطعه یا قطعاتی از تجربه زیسته که در بستر زمان محقق شده است البته کشف معنای جدید از تجربه زیسته با نوشتن، مرهون توصیف صرف نیست، بلکه نقد را هم طلب می کند….  “توصیف انتقادی تجربه زیسته

… تجربه زیسته وقتی در بستر روایت تاملی می نشیند، گویی منعقد می شود و به نوعی متولد می گردد
___________
لایه بعدی : اگر از طرفیت نوشتن قررار است استفاده بهینه یا حداکثری برده شود؛ نوشته تاملی بهترین ابزار برای تحقق بخشیدن به “گفتگو با دیگران” ، تحریک گفتگوی سازنده با به اشتراک گذاشتن روایت یا ژورنال با دیگران، می تواند معانی و رمز و راز های بیشتری را آشکار نماید یا ( کارکرد مهم تری است)… برداشت های اولیه را تصحیح و تعدیل نماید( علت یابی های ناصحیح، راه حل های اثربخش تر برای موقعیت) … دانش حرفه ای را از وجه شخصی به وجه “عمومی” درآورد و به آن اتقان و قابلیت کاربرد بیشتری ببخشد…. این سطح دوم توسعه حرفه ای معطوف به نوشتن است که اتفاق می افتد… این اتفاق یعنی معجزه خارج شدن معلم از ورطه هولناک جهل مرکب
___________
… کدام نوشته؟ با چه کیفیتی؟ با کدام زبان؟ در کدام قالب؟…  طرفیت زبان زبان عینی و عادی یا زبان مجاز و هنری؟
ظرفیت دوم برای  ابراز ما فی الضمیر، توصیف و بازنمایی حالات و  معانی بسیار بیشتر  و برای بروز کارکرد های ناشی از به اشتراک گذاشتن و دریافت بازخورد از دیگران بسیار فاخر تر و اثرگذارتر است.
…. نگارش خلاق را باید آموخت…. به همین جهت جزو دروس عمومی اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شده است.
… سر این قضیه چیست؟… Vicarious experience، توام شدن شناخت و حس با یکدیگر یا دمیده شدن روح به روایت در نگارش های آمیخته با مجاز و برخوردار ازفنون و صنایع ادبی
… خواندن، پرخواندن، خصوصا داستان
… البته خواندن نوشته های سایر معلمان که در پارادایم روایت گری حرفه ای حضور دارند هم بسیار مغتنم است و با یک تیر دو نشان زدن است…  علاوه بر کمک به نوشتن خوب تر و مرغوب تر، امکان مشارکت در تبدیل دانش حرفه ای محلی به دانش حرفه ای مرغوب تر( همان دانش حرفه ای عمومی) را هم فراهم می سازد.
___________
یک وجه دیگر نوشتن:
نوشتن و روایت کردن تجربه کلاس یک معلم توسط مهم ترین ذینفعان و کلیدی ترین مطلعان: دانش آموزان…  آن ها را عادت به نوشتن دهیم و خود را در آیینه نوشته های آن ها ببینیم و بر آن ها تحلیل بنویسیم
…. این راهکار شاید در اموزش عالی که سروکار با دانشجویان داریم کاربرد بیشتری داشته باشد و استاد آموزش پژوه بتواند از این راهکار ( تامل بر ژورنال نویسی های دانشجویان) بهره لازم را برای بهبود کیفیت آمورش ببرد.
…. به آزمودن آن می ارزد… “روایت نگاری تاملی معلم مبتنی بر نگارش های تاملی مخاطب
____________
دانشگاه فرهنگیان برای فرهنگ ساری نوشتن در معلمان جدید در این باب چه می کند؟
۱) روایت پژوهی، خود پژوهی
۲) نگارش خلاق
۳) کارورزی ها
۴) کانون های دانشجویی قلم، انشاء و نویسندگی
___________

جمع بندی: تاکید بر این شعار استراتژیک خصوصا برای معلمانی که نوشتن را کاری سخت و طاقت فرسا می دانند:
معلمان؛ بنویسید تا در سایه فهم دقیق تر از ظرایف تجربه زیسته و کنشگری اثربخش تر، از حرفه خود لذت بیشتری ببرید

۱ پاسخ
  1. الهام رحیمی
    الهام رحیمی گفته:

    سلام و عرض ادب بسیار لذت بردم عالی بود نگارش خلاق به نظرم خیلی میتونه برای معلمان جالب باشه و البته به طور کلی نوشتن و این تجربه ها میتونه راه گشا برای سایر معلم ها باشه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *