با نام خدا

سخنرانی در مراسم معرفی مدارس برگزیده طرح تعالی مدیریت مدرسه

۲۷ بهمن ۱۳۹۵

_________________________
محور بحث:

مهم ترین شاخص های “تربیت معلمی” مدیریت تعالی جو چیست؟… مطالبه تربیت معلم از طرح تعالی، چون ماهم در دانشگاه فرهنگیان می خواهیم به رکن تحول و تعالی مدرسه بدل شویم.
___________________________________
نکته مقدماتی: …. ریشه طرح تعالی مدیریت مدرسه چیست؟

تشخیص یک خطر جدی در حوزه مدیریت اموزشگاهی… خطر تکلیف مداری تقلیدی و تمکینی ، حفظ ارامش و ادامه روال ها و روند های امتحان پس داده مدیریت آموزشگاهی ، به جای اینکه از خود ابتکار عمل و خلاقیت بخرج دهد و با طراحی سازوکارهای مناسب از ظرفیت مجموعه همکاران و فرودستان حداکثر بهره برداری را برای ارتقاء مستمر کیفیت یاددهی یادگیری بنماید. این انتظار اصلی از مدیر است که البته می دانیم که عواملی خارج از کنترل او می تواند ظرفیت کنشگری و عاملیت او را تحت تاثیر قرار دهد… اما همچنانکه درباره عملکرد معلم به تقریب ۸۰ درصدی کنشگری و عاملیت برای موفقیت قایل هستم، برای مدیران نیز اگر نه بیشتر، دستکم همین تقریبا را باید صادق دانست.
… پس انتظار اصلی از رییس آموزشگاه خروج از پیله “مدیریتی” و ورود به سپهر “رهبری” یا تقلیل ندادن حوزه مسئولیت به یک سلسله تکالیف دیکته شده یا روتین اداری است که عمده آن طبیعتا به حوزه یاددهی یادگیری و معلمی بر می گردد. پیش نیاز قطعی ورود “راهبرانه” به این عرصه، شناخت پدیده تربیت و رمز و رازهای آن است که البته پدیده ای پیچیده و همراه با عدم قطعیت و ابهام است…. با همین منطق است که مدیران از میان معلمان برجسته با حد بهینه ای از سابقه و تجربه تدریس برگزیده می شوند یا باید بشوند. البته این شرط احراز لازم است که ممکن است کافی نباشد و اماده سازی مدیران در این زمینه می تواند هنوز یک ضرورت باشد.
________________________
مطالبات ۳ سطحی تربیت معلمی از طرح تعالی مدیریت
__________________________________
سطح اول:
…مهم ترین شاخص برخورداری از شناخت و بصیرت چیست؟ همدلی، حمایت و پشتیبانی حرفه ای تمام عیار از معلمان شاغل با درک این معنا که در تعلیم و تربیت جستجو گری، ازمایشگری و یادگیری “مادام العمر” رمز موفقیت است و باید برای ان راه گشود.
_________________________________
سطح دوم:
نومعلمان یا دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که البته شرایط خاص متمایزی دارند. به نیاز تکاملی آنان در مسیر تبدیل شدن به معلم حرفه ای، coaching باید توجه شود تا به فرسودگی شغلی مبتلا نشوند. تعقیب کردن این بصیرت نیازمند عنایت و تدارک برنامه های ویژه است. پیشنهاد می شود در شاخص های طرح تعالی مدیریت برای آن حساب ویژه ای باز شود.
_____________________________
سطح سوم:
حمایت از جریان تربیت معلم با پشتیبانی از جریان کارورزی و تولید مثل حرفه ای که مهد ان مدرسه است و بدون ان دانشجو معلم، معلم نمی شود یا یک داوطلب معلمی از نا معلمی به معلمی تحول نمی یابد. Coaching در سطح دیگری در اینجا باید اتفاق بیفتد که این هم می لازم است در شاخص های مدرسه برتر بحساب اید.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *