انتشارات شرکت افست، فایل پی دی اف ۵ کتاب از کتاب های مجموعه اندیشه ورزان را به عموم مردم اهدا کرده است.

یکی از آن پنج جلد کتاب نظرورزی برای اعتلای تربیت ، جلوه هایی از زندگی و اندیشه های

🌹دکتر محمود مهر محمدی 🌹
———————————————
استاد دانشگاه تربیت مدرس و چهره نام آشنای همه دلسوزان تعلیم و تربیت کشور می باشد

فایل pdf کتاب نظرورزی برای اعتلای تربیت تقدیم شما علاقه مندان می گردد .

مطالعه این کتاب می تواند کمک بسیار شایانی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت برای ما معلمان را به ارمغان داشته باشد.

12 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    آقا مجید قصه ی ما سکوت را بر نوشتن ترجیح دادند…
    یک جمع بندی و در آخر یک توصیه به جنابعالی داشته باشم.
    به غیر از چالش های نظام تعلیم و تربیت که با گفتن و نوشتن صرف حل نخواهد شد. عارضم که انسان های متحول شده می توانند، انسان های دیگر را که دانش آموز باشد، متحول کنند. درد ما نه تدوین سند تحول و نه چیزیست که ما به عنوان کمک به نظام تعلیم و تربیت به دنبال آنیم. درد چیزی دیگریست! ما نمی توانیم فرزندان این مرز و بوم را بدون توجه به مجری اصلیش (معلم) به مقصودشان برسانیم. به راستی وضع معلم امروزی چگونه هست؟ آیا از دیدگاه سنتی تدریس خارج شده؟! آیا دغدغه مالی ندارد؟! آیا امکانات آموزشی فراهم هست؟! آیا عدالت آموزشی هست؟! آیا… به راستی این معلم، خودش با آن حیات طیبه ای که شماها در سند نوشتید، پرورش یافته که بخواهد دیگران را نیز به حیات طیبه برساند؟ تمنای تحول خودش ضد تحول هست… همان که خواستید متربیان این مملکت را با سند و نوشته متحول کنید، ناخودآگاه کار خراب شد.
    اما توصیه بنده به شما این است که بیایید به کلاس! به کلاس زنده با چند دانش آموز! گفته های خود را در سایت و اینستاگرام و… پیاده نکنید و بیایید سر کلاس! و بگویید که من مهر محمدی حرف هایم را در کلاس عملی می کنم. بنده منتظر همان روز خواهم بود که نه آقای مهر محمدی،بلکه همه ی دردمندان تعلیم و تربیت، گفته های خودشان را در صحنه ی عمل،عملیاتی کند.

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی
      پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی گفته:

      پاسخ دکتر مهرمحمدی:
      سلام
      ممنون از راهنمایی دردمندانه شما.
      من هم معلم را واسطه خیر و فیض تعلیم و تربیت می‌دانم. در این ایام تلاش‌های ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با معلمان را آغاز کرده‌ام. در انجمن مطالعات برنامه درسی با کمک دوستان کمیته معلمان را تاسیس کرده‌ایم که البته هنوز فعالیت‌هایش شروع نشده. امیدوارم این تلاش‌ها با رخدادی به نام تحول که شما پردازش درست معلمی از آن ارائه کرده‌اید نسبتی داشته باشد.
      بازهم سپاس

      پاسخ
      • مهدی
        مهدی گفته:

        بسیار ممنون از پاسخ تان.
        واقعاً من به عنوان یک معلم تازه کار لذت مضاعفی می برم وقتی با اندیشمند خوبی مثل شما گفت و گو می کنم.
        کاش شرایطی فراهم می شد که همه ی معلمان ایران با اندیشمندان به گفت و گو و هم دردی بپردازند.
        بنده در فضای مجازی یک جست و جویی کردم و دیدم که از بین اندیشمندان خوب کشورمان، فقط شما در فضای مجازی فعال هستید و این یک حسن برای جناب عالی هست و برای بنده هم یک فرصت طلایی ست تا از نظرات و تلاش های شما بهره مند شوم.

        پاسخ
  2. مهدی
    مهدی گفته:

    باسلام و احترام مجدد خدمت استاد گرامی.
    بنده معذرت می خواهم که هی پرسش می پرسم. تقصیر بنده هم نیست و ذهن پرسش گرم جویای دانستن هست.
    اگر فرصتی میسر بشود و معلمان بتوانند با اندیشمندان در ارتباط باشند و نظرات و چالش های خود را مطرح کنند، حتماً مثمر ثمر خواهد بود. من از این بابت هم خوش حالم!
    آیا شما به عنوان استاد برنامه ریزی درسی در کلاس تدریس تان طراحی آموزشی داشتید؟ طرح درس نوشتید؟
    اگر امکانش باشد و زحمت نشود، یک ارتباط مجازی داشته باشیم و شما یک موضوع درسی را از پایه ابتدایی انتخاب کنید و بنده هم به عنوان شاگرد در کلاس مجازی باشم و به بنده تدریس کنید.

    پاسخ
  3. مهدی
    مهدی گفته:

    آقای دکتر عزیز! بنده به عنوان یک معلم ابتدایی در مناطق دو زبانه با چالش های زیر در کلاس مواجه هستم. خواهشمندم به عنوان یکی از اعضای شورای عالی کاری بکنید. به حرف ما کسی گوش نمی دهد.
    بنده وقتی در کلاس اول ابتدایی بودم (در مناطق دو زبانه)، نصف دانش آموزان یا بیشترشان نمی دانستند جمله ها و کلمات فارسی را بدانند. من به دانش آموزان گفتم بالای تخته سیاه را نشان بدهید و دیدم دانش آموزان کمی متوجه می شود و در این بین کتاب درسی هم متاسفانه کمکی در این خصوص نمی کند. یعنی کتاب درسی برای دانش آموزان فارسی زبان و عادی هست. اگر بخواهم در مورد کتاب های درسی دوره ی ابتدایی نظر بدهم، می گویم سطح کتاب از نظر سختی تمرین و … متوسط به بالاست و اگر کتاب درسی و محتوای آموزشی به دانش آموزان ضعیف توجه کند،بهتر می شود. با این وصف فکر نکنم عدالت آموزشی حداقل در مناطق دو زبانه در مورد کتاب درسی باشد. همان عدالتی که در سند تحول هم گفته شده در مناطق چند پایه هم نیست. فرض کنید ما در کلاس های چند پایه هستیم با شش پایه اضافی که کتاب ویژه ای هم نیست. همان کتابی که برای دانش آموزان تک پایه در نظر گرفته شده را برای مناطق دوزبانه هم در نظر می گیرند و این مشکل باعث می شود معلم نتوانند کارساز باشد. اکثر معلمانی هم که به مناطق چند پایه و محروم فرستاده می شود، کم تجربه و تازه کار هستند و در کل نمی توانند موثر باشند. امکانات رفاهی در این گونه مناطق صفر هست و با این وضعیت حقوقی که برای معلمان می دهند،فکر کنم در جبهه جنگی تمام عیاری هستیم بدون سلاح!. آقای دکتر البته بنده برای مشکلاتی که مطرح کردم، راهکار هم دارم. برای دوزبانگی که به نظر بنده می توان قبل از دبستان و در دوره پیش دبستانی حداقل در مناطق دو زبانه و محروم پیش دبستانی دایر باشد و با زبان فارسی به طور شفاهی آشنا می شدند بهتر می شد. حتی برای دانش آموزان دیر آموزان هم پیش دبستانی بهتر هست و ما متاسفانه می ببینم که بر انبوه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری روز به روز افزوده می شود. در کل پیش دبستانی باید باشد، حداقل در مناطقی که عرض شد. در باب کلاس های چند پایه هم می بایست کتاب ویژه ای تدوین شود که تا الان نشده است.
    اگر شما و همکاران شورای عالی در این مورد سیاست گذاری معنی دار و قابل عملیاتی کردن داشته باشند، بزرگ ترین خدمت را به کشور عزیزمان می کنند. با سپاس از توجه شما

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی
      پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی گفته:

      پاسخ دکتر مهرمحمدی:
      ممنون از طرح مساله و هم زمان ارائه راهکار.
      برای تربیت معلم در این مناطق به نظر من هم تدابیر ویژه لازم است. چون پاسخ به نیازها نیازمند شایستگی‌های خاص است.
      باز هم ممنون از طرح بحث.
      ⚘⚘⚘

      پاسخ
  4. مهدی
    مهدی گفته:

    ما می دانیم که شما استاد زحمت کشی هستید و در رشته ی تخصصی تان خدمات ارزنده ای را عرضه کردید و کسی هم نمی تواند کتمان کند. من به عنوان یک معلم از شما متشکرم.
    اما به نظرم به جای این همه تلاش در تدوین سند تحول و سایر اسناد روی عقاید و نگرش معلمان کار می کردند، الان نتیجه داده بود. این کار را می توانند هم اندیشمندان و هم مسئولان ستادی و مدیران ( و در کل همه ی دست اندرکاران تعلیم و تربیت) انجام دهند و بگویند معلم عزیز! روش های تدریس سنتی (حافظه ای و سخنرانی) نه تنها کارکرد خوبی ندارد، بلکه در تربیت دینی بسیار آسیب زاست ( به نوعی معلم را دغدغه مند کرد).
    یکی از اندیشمندان دردمند و دلسوزی که در زمینه تربیت زحمت کشیده؛ دکتر عبدالعظیم کریمی هست که به نظرم بیش از دو دهه می شود که فریاد می زنند که ما راه را ۱۸۰ درجه برعکس می رویم و انصافاً هم دغدغه و حرف به حقی می گویند و نمی دانم تا الان مسئولان عالی آموزش و پرورش چه قدر به این فاجعه ها توجه دارند یا نه و آیا پاسخی دارند؟.
    در کل یک پرسشی در مورد عقاید دکتر عبدالعظیم کریمی در خصوص تعلیم و تربیت از شما دارم و بیش از این مزاحمت تان نخواهم شد. نمی دانم کتاب اخیر ایشان به نام آموزش علیه آموزش را مطالعه کردید یا نه. نظرتان در مورد قسمت تحول علیه تحول یا کل کتاب چیست؟ ممنون میشوم بفرمایید.

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی
      پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی گفته:

      پاسخ دکتر مهرمحمدی:
      سلام
      با اندیشه‌های ایشان آشنا هستم. از دوستان عزیز من هستند. با شما درباره ضرورت آشنایی با نقدها و اسیب‌شناسی‌های ایشان از نظام تعلیم‌وتربیت کاملا موافقم.
      کتابی را که اشاره کرده اید را مطالعه نکرده‌ام.

      پاسخ
  5. مهدی
    مهدی گفته:

    شاید بهتر بود مجموعه اندیشه ورزان در گفت و گوها با اندیشمندان چند معلم هم که مثل بنده پرسش های گوناگونی داشتند را به گفت و گوها می آوردند، بهتر بود. در کتاب نظرورزی برای اعتلای تربیت بیشتر از آقای دکتر مهر محمدی تعریف و تمجید کردند. به هر حال بنده به عنوان معلم ابتدایی یک پرسش هایی در ذهنم به وجود می آید که دوست دارم، مطرح کنم و اگر آقای دکتر پاسخی دارند،ممنون می شوم،بگویند.
    پرسش یک: معلم فکور چه شاخصه ها و چه معیارهایی دارد و باید داشته باشد تا بدان معلم فکور گفت؟
    پرسش دو: با توجه به اینکه در دانشگاه فرهنگیان اکثر اساتید کلاس ابتدایی و متوسطه ندیدند و در این صورت نمی توانند تجربیات کلاسی خود را به دانشجو معلمان بگویید و خودشان از روش های سنتی تدریس استفاده می کنند. با این حال آیا باید در جست و جوی معلم فکور بود؟
    پرسش سه: اکثر اندیشمندان تعلیم و تربیت می آیند یک مفهوم کلی یا یک ایده ی کلی را مطرح می کنند که یا باید این ایده را خودشان عملیاتی کنند و نتیجه گیری کنند یا باید به نحوی بیان کنند که قابلیت هضم داشته باشد و کاربردی هم باشد و مطابق با ضروریات کشور خودش باشد. فکر می کنید شما به عنوان یک اندیشمند چنین کاری را انجام دادید؟
    پرسش چهار: اکثر کنش‌گران تعلیم و تربیت از تحول و تغییر صحبت می کنند، آیا لازم بود که برای تغییر و تحول به سند و نوشته رو آورد یا اول به تغییر نگرش معلمان پرداخت؟
    پرسش پنج: شما خودتان بهتر از بنده می دانید که مجریان اصلی تعلیم و تربیت معلمان هستند و دغدغه های گوناگونی دارند و همین دردها باعث شده معلمان نتوانند به نحو مطلوب اثرگذار باشند. به نظر شما آیا معلمانی که خودشان با نمره و مدرک بالا آمدند،می توانند تعلیم و تربیت را متحول کنند؟

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی
      پشتیبانی سایت استاد محمود مهرمحمدی گفته:

      پاسخ دکتر مهرمحمدی:
      پرسش‌های دقیق و درستی است. طرح پرسش‌های خوب خود یک توانایی برجسته و یک اتفاق مبارک در جهت رشد و تعالی.
      پاسخ به این مجموعه پرسش‌ها در این فضا مقدور نیست. چون هر کدام به پاسخ تفصیلی نیاز دارند.
      اما به این نکته اشاره می‌کنم که طراحی مجموعه کتاب‌های اندیشه‌ورزان توسط ناشر(افست) انجام گرفته و ما در آن دخل و تصرفی نداشته‌ایم.
      ضمنا کتاب من اگر با دقت خوانده شود در بخش‌های مختلف حاوی نقدهای تند و تیزی هم هست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *